Het autotheorie examen bestaat uit drie verschillende onderdelen, inzicht, gevaarherkenning en kennis. Het onderdeel gevaarherkenning is voor de meeste mensen het meest gevreesde onderdeel van het theorie examen. Wanneer je echter een auto gaat huren bij autoverhuur Sittard, is het goed om je eigen kennis voor gevaarherkenning nog eens te testen.

Hoe ziet het onderdeel gevaarherkenning op het autotheorie examen eruit?

Het autotheorie examen bestaat uit 65 vragen, onderverdeeld in bovengenoemde drie onderdelen. Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer goed beantwoorden om te slagen.

Voor elke vraag tijdens het onderdeel gevaarherkenning krijg je 8 seconde de tijd om te antwoorden, het antwoord moet uit één van deze drie keuzes bestaan:

  • Niets doen
  • Remmen
  • Gas loslaten

Tips om gevaarherkenning met gemak te behalen

Je kunt door ervaring leren welke keuze je moet maken, dit werkt zo echter niet tijdens het examen. Daarom volgen hier enkele tips, zodat je weet waar je op moet letten.

Goed anticiperen

Bij gevaarherkenning is het belangrijk dat je goed leert anticiperen. Je moet snel de situatie herkennen en zien wat zich er allemaal afspeelt. Neem dan ook een aantal seconde de tijd om goed te kijken of je niets in de situatie overziet.

Meestal is de eerste keuze de beste

Je test als het ware je eigen instinct en daarom is de keuze die je als eerste zou maken meestal de beste. Als je gaat twijfelen gaat het vaak fout.

Wanneer remmen?

Als de afbeelding laat zien dat je de maximale toegestane snelheid rijdt, rem je bijna altijd als er een van de volgende punten op het beeld te zien zijn:

  • Onoverzichtelijk en gevaarlijk kruispunt
  • Tegenliggers op smalle wegen
  • Onstabiele verkeersdeelnemers of kinderen
  • Voorbijrijden van obstakels of werkzaamheden op de rijbaan
  • Drukke woongebieden, scholen etc.

Wanneer gas loslaten?

Gas loslaten doe je wanneer:

  • Er een situatie voorzicht, maar toch overzichtelijk is
  • Je de situatie niet vertrouwt
  • Er geen direct gevaar is
  • De toegestane snelheid veranderd

Wanneer niets doen?

Niets doen kun je wanneer:

  • De situatie goed overzichtelijk is
  • Er voldoende ruimte is om je handelingen uit te voeren
  • Als er geen direct gevaar is