Bereid je voor op je theorie examen met

onverharde weg

Weet jij over de  onverharde weg? En nog belangrijker: Wat voor een vragen kun jij op het auto rij examen verwachten over dit onderwerp? Op deze pagina leggen wij de complete theorie gratis voor je uit. 

onverharde weg

Op deze afbeelding is een voorbeeld te zien, ga snel verder naar onze uitleg voor meer informatie over het onderwerp.

Bekijk uitleg

Onverharde weg

 

Het gebruik maken van een onverharde weg is een kunst. Deze weg beschikt niet over wegverharding. Het materiaal waarmee een onverharde weg vervaardigd is, kan van land tot land verschillen. De verschillen liggen in het zand of grind. Onverharde wegen zijn meestal gemaakt van zand of grind. We spreken van een onverharde weg als het wegdek uit het zelfde materiaal bestaat als het landschap eromheen. Ook op onverharde wegen gelden verschillende verkeersregels. Als je een bestuurder bent op een onverharde weg moet je voorrang verleden aan het verkeer op de verharde weg. De bestuurders komende van rechts vanaf een onverharde weg hoeft geen voorrang te verlenen. Deze regels gelden niet voor voetgangers.de auto’s die uit de onverharde wegen komen moeten wel voorrang krijgen van de voetgangers.

Als je dan op een onverharde weg rijdt en er komt een voertuig op de verharde weg dan moet jij voorrang verlenen aan het aankomende voertuig.

Voorrang geven en voorrang krijgen

Er ligt nu nogal wat onduidelijkheid bij zaken rond verharde en onverharde wegen. In de meeste gevallen weten bestuurders niet dat verharde wegen voorrang hebben op onverharde wegen. Maar tot nu toe loopt het wel goed af. Nu is het zo dat een van de belangrijkste verkeersregels is; voorrang verlenen. Elk moment van de dag komen mensen elkaar tegen op kruisingen en splitsingen. Ook voor de onverharde wegen is er een verkeersreglement. Mocht het zijn dat bestuurders op de onverharde weg zich niet houden aan de regels en borden dan kan de politie hierbij optreden. Er kan dan een boete worden gegeven.

Problemen met onverharde wegen

Door het ontbreken van verharding op de onverharde weg is het begaan van deze weg sterk afhankelijk van het weer. In de regenweer is een onverharde weg niet raadzaam op te gaan. Er ontstaat een modderbaan situatie waarin de wielen van jouw voertuig blijven steken. En juist in de droge periode waait er heel veel stof op, waardoor jouw zicht en ademhaling bemoeilijkt worden. Kijken we naar de vorstperioden dan bevriest het water dat op de weg blijft staan. Dit veroorzaakt een ijsbaan. De onverharde wegen hebben heel veel tot gevolg. Doordat deze wegen oneven zijn kan schoeisel, wielen en assen van voertuigen beschadigd raken. Het is aan te raden aan automobilisten over het algemeen liever gebruik te maken van verharde wegen. Je kan op zo een manier sneller bij je bestemming aan komen, en je bespaart je zelf voor meer kosten voor slijtage aan het voertuig.

Voorkomen van onverharde wegen

Onverharde wegen kunnen meestal in plattelandsgebieden gevonden worden. Ook in ontwikkelingslanden komen ze veel voor. Soms zijn ze zelfs belangrijke wegen in het land. Een van de bijzondere soorten onverharde wegen is de piste. Die is eigenlijk een brede strook in een bepaald gebied. Een route door een woestijn is een mooi voorbeeld hiervan.

In de meeste landen is het zo dat het verkeer op de onverharde weg voorrang moet verlenen aan de verharde weg. Bij zo een kruising gelden dan de normale verkeersregels die men in acht zal moeten nemen. Het is daarom belangrijk dat automobilisten oplettend zijn in het verkeer.

Onderhoud

Het onderhoud van onverharde wegen vereist veel meer dan normale verharde wegen. Te deken aan natte periodes en bij toename van het verkeer op zo een weg. Door de bewegingen van het wiel wordt het materiaal verschoven. In de meeste gevallen zijn onverharde wegen in een koud klimaat te vinden. Toch is het de laatste tijden niet altijd zo. Zoals eerder aangegeven worden deze wegen veelal terug gevonden in ontwikkelingslanden. Hier is dan ook een gemiddelde snelheid tot 100 km per uur. Deze snelheid overschrijden zou ook niet echt mogelijk zijn vanwege de aandacht die het vergt en variaties van het oppervlak.

 

 

 

 

Waarom Autotheorie.nl?

 

 

 

 

N

Verkeersborden in 2020

N

CBR informatie

Ons oefenmateriaal sluit aan op de vragen van het CBR.

N

Verhoog slagingspercentage

Gemiddeld slaagt 80% in een keer.

N

Ieder voertuig

Zowel auto als motor, scooter & vaarbewijs.