Rotondes zijn voor sommige mensen heel logisch, maar voor andere blijft het een puzzel. Wie mag nu voor? Wat zijn de regels bij een rotonde? Tijdens je theorie examen zal je vast vragen krijgen over rotondes. Maar als je moeite hebt met rotondes en een personenbusje gaat huren in Utrecht, is het ook handig om de regels door te nemen. Daarom gaan we je in dit artikel vertellen wat je allemaal moet weten over rotondes.
Waarom zijn er zoveel rotondes?
Veel kruispunten worden vervangen door een rotonde en daar zijn een aantal goede redenen voor. Op kruispunten vallen onder fietsers en brom- en snorfietsers namelijk redelijk veel verkeersdoden. Een rotonde is een stuk veiliger omdat de impact hoek veel kleiner is. Een rotonde zorgt dan ook voor 75% minder verkeersdoden en 50% minder verkeersongelukken.
Soorten rotondes
In Nederland zijn verschillende soorten rotondes te vinden:
- Enkelstrooksrotonde
Een enkelstrooksrotonde heeft maar één rijstrook, soms met een vrij liggend fietspad - Meerstrooksrotonde of dubbele
Deze is minder veilig van de enkelstrooksrotonde, maar is nog altijd veiliger dan andere soorten kruispunten. - Turborotonde
Een turborotonde is meestal te vinden buiten de bebouwde kom. Qua veiligheid zijn deze rotondes nagenoeg hetzelfde als enkelstrooksrotondes. Deze zijn zo veilig omdat er bij deze rotondes niet van strook gewisseld kan worden. Je moet dus al je richting bepalen, voordat je de rotonde op komt. - Ovatonde/Ovonde
Een Ovatonde is eigenlijk gewoon een ovale rotonde, je komt deze vaak tegen op plaatsen waar er meer dan vier aansluitende wegen zijn. In België wordt dit veelal een Ovonde genoemd.
Wie heeft voorrang op een rotonde?
Op een rotonde geldt dat het verkeer dat van rechts komt voorrang heeft, dat wil zeggen dat het verkeer dat al op de rotonde is, voor mag gaan.
Op sommige rotondes zijn er verkeerstekens en borden die duidelijk maken wat de regels zijn, in dit geval zullen de borden en tekens altijd voorrang hebben op de overige regels.
Fietsers op een rotonde
Indien er een fietsstrook is (dus een rode streep op de weg) dan gelden dezelfde regels, bestuurders dat op de rotonde blijven hebben voorrang op de bestuurders die de rotonde verlaten.
Indien er een fietspad binnen acht meter naast de rotonde licht, dan is het onderdeel van de rotonde. Dan verleent het afslaand verkeer voorrang aan het fietsverkeer dat rechtdoor gaat.
Voetgangers op een rotonde
Als het over voetgangers gaat dan is het belangrijk om op te merken of er een zebrapad is. Bij een zebrapad moeten voetgangers altijd voorrang krijgen.
Als er geen zebrapad is, is het afhankelijk van de bestuurder of hij de rotonde verlaat of oprijdt. Als er geen zebrapad is en de bestuurder wil de rotonde oprijden, dan moet de voetganger de bestuurder voor laten gaan.
Als een bestuurder de rotonde wil verlaten en de voetganger niet, dan moet de voetganger worden voorgelaten. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Als je meer wilt weten over verkeerssituaties