In de voorbereiding op het theorie-examen oefen je tal van verkeerssituaties en besteed je waarschijnlijk extra tijd aan de verkeersborden, zodat je daar geen moeite mee hebt bij het examen zelf. Vergeet niet om ook aandacht te besteden aan de regels rond de staat van de auto, want daar gaat het nog regelmatig verkeerd. Zeker wanneer het gaat om de voorruit, want zelfs mensen die hun rijbewijs al sinds mensenheugenis hebben, gaan hiermee nog regelmatig de fout in.
Het bijzonder grote belang van de staat van je voorruit
De voorruit speelt een zeer grote rol binnen de verkeersveiligheid, want tijdens de verkeersdeelname kijk je het grootste gedeelte van de tijd door de voorruit om te zien wat er voor je op de weg gebeurt. Goed zicht op de weg is ongelooflijk belangrijk, omdat dit jou in staat stelt om tijdig de juiste beslissingen te maken en gevaren aan te zien komen. Hoe beter het zicht is, hoe makkelijker het is om ongelukken te voorkomen.
Dat is direct ook waarom de politie hoge boetes uitdeelt aan mensen die rijden met belemmerd of beperkt zicht. Hierbij kun je denken aan tal van situaties, waaronder:
- Rijden met een (grotendeels) bevroren voorruit of sneeuw op de voorruit.
- Rijden met een beslagen voorruit.
- Rijden met voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder.
- Rijden met een vieze voorruit.
Het is belangrijk dat je de voorruit goed schoon kunt houden. Je ruitensproeier doet samen met je ruitenwissers het meeste werk, al moet je er wel voor zorgen dat dit werkt én dat er ruitensproeiervloeistof in het reservoir zit. Is dit niet het geval en word je aangehouden? Dan kan je dit een boete opleveren die op kan lopen tot wel € 150. Denk tegelijkertijd ook aan de binnenkant van de voorruit, want die is minstens zo belangrijk. Je voorruit goed schoonmaken kost je overigens niet veel tijd, maar zorgt wel voor aanzienlijk beter zicht op de weg.
Voorruitschade brengt grote risico’s met zich mee
Dat je niet mag rijden met een beslagen of bevroren voorruit, dat weten de meeste mensen wel en de kans is klein dat je daarmee tijdens het CBR-examen de fout in gaat, maar hoe zit het nou precies met voorruitschade? Mag je door blijven rijden met een barst of scheur in de voorruit of is dat bij wet verboden?
De wetstekst is hier zeer duidelijk over. In artikel 5.2.42 VR punt 1.a staat namelijk dat de voorruit en zijruiten van personenauto’s ‘geen beschadigingen of verkleuringen’ mogen vertonen. Dat betekent niet dat je direct van de weg gehaald wordt wanneer je een barst in de voorruit hebt, maar het betekent wel dat voorruitschade wat meer aandacht verdient. Zeker wanneer het gaat om voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder (het gedeelte boven het stuur waar je doorheen kijkt wanneer je recht voor je op de weg kijkt).
Dit heeft twee redenen. Allereerst leidt voorruitschade af tijdens het rijden. Bewust of onbewust kijk je regelmatig naar de barst of scheur en dat zijn momenten waarop je niet je onverdeelde aandacht op de weg hebt. Ten tweede: schade in de voorruit zorgt ervoor dat binnenkomende licht (zonlicht of de koplampen van tegenliggers) op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt. Dat betekent dat je ineens verblind kunt raken tijdens het rijden en dat wil je ten alle tijden voorkomen.
Wanneer moet de voorruit vervangen worden?
Wanneer je straks geslaagd bent voor je theorie én je praktijkexamen en je vervolgens voorruitschade krijgt, betekent dit lang niet altijd dat er paniek is. Alleen wanneer het gaat om een barst met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur in het zichtveld van de bestuurder, moet de voorruit vervangen worden. Een auto met deze mate van schade in de voorruit komt namelijk niet door de keuring, omdat de ruitschade gevaarlijke situaties op kan leveren tijdens het rijden en in het keuringsprotocol extra aandacht is voor deze punten.
Direct een tip voor de toekomst: ga niet naar je merkdealer wanneer je een nieuwe voorruit nodig hebt. Deze dealers hanteren hoge uurtarieven en hebben uitsluitend autoglas met merklogootjes die niets voor het glas zelf doen, maar de voorruit wel onnodig duur maken. Moet de autoruit vervangen worden, kies dan voor een prijsvechter als Autoglas Concurrent waar je ook direct ruitvervanging op locatie kunt laten regelen.
Boetes voor het rijden met beperkt zicht door de voorruit
De voorruit krabben of wachten tot de voorruit niet langer beslagen is, het kan behoorlijk vervelend zijn. Toch is het goed om gewoon de tijd te nemen voor deze zaken, want de boetes op rijden met beperkt zicht door de voorruit zijn behoorlijk. Heb je niet voldoende zicht door de voorruit en zijruit, dan kan je dit een boete opleveren van maar liefst € 280. Zijn je spiegels en achterruit niet vrij én heb je geen camera om achter de auto te kunnen kijken, dan kost je dit € 140. Heb je geen vrij zicht door de voorruit én kun je óók niet achter de auto kijken? Dan kost je dit € 420 (de boetes worden dan een combinatieboete).
Houd hierbij rekening met het feit dat alle belemmerende factoren als zichtbeperking gezien worden, dus ook sneeuw, vuil of zand op de voorruit. De reden hiervoor is simpel. Het is bij wet verboden om (al dan niet opzettelijk) gevaar te veroorzaken op de Nederlandse wegen en rijden met beperkt zicht valt hier ontegenzeggelijk onder.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van voorruitschade?
Ruitschade kun je eigenlijk niet voorkomen, tenzij je de auto in de garage laat staan met een stapel lakens op de voorruit (en daar koop je geen auto voor). Wanneer het gaat om voorruitschade gaat het meestal om opspattende steentjes die onder de banden van tegenliggers of voertuigen voor je op de weg schieten en op je voorruit belanden. Juist daarom is het goed om te weten wat je moet doen wanneer je wel te maken krijgt met voorruitschade of hier vragen over krijgt op je theorie-examen.